Det här med att leta lägenhet

När jag flyttade till Stockholm så ägnade jag hela sommaren åt att bevaka blocket efter lägenheter som var billiga nog. När jag till slut fick en var det lite av tur, min bror ringde på den och sa att han kunde komma på en gång och fick den fast det var över 200 som ringt. Han som jag hyrde av i andra hand fick till slut byta telefonnummer för att det var så många som ringde. Under de åren jag bott i Stockholm har jag haft väldig tur och fått bra lägenheter hela tiden, men jag vet de som letat förgäves i ett år. Bostadsbrist kan man säga.

När jag funderade på att flytta hit till Limassol så tänkte jag nervöst att jag kanske inte skulle hitta något bra boende och att det säkert var för dyrt. E-L sa att de skulle hjälpa mig och att det inte var några problem, men nervöst kändes det ändå.
Idag tog Billy mig till en hyresförmedlare. Hon hälsade välkommen och plockade fram sina handskrivna papper med lämpliga objekt som kostar 400 euro eller mindre som vi kan kolla på. Jag och hennes dotter går igenom dem och tar bort de som inte känns lika aktuella pga läget. Sedan ringer de några samtal för att ordna så vi kan kolla på dem. Några var inte hemma så jag och Joanna åkte iväg för att kolla på de som gick. Hon småpratade vänligt och undrade hur jag kände till Limassol och vad jag gjorde här. Sedan var vi framme vid den första lägenheten, 7e våningen 2 minuter från havet. Lägenheten var helt okej, spartanskt möblerad, vardagsrum, sovrum, kök, badrum med badkar och balkong med utsikt mot havet. Den har potential. Så jag ska fundera. Vi fortsatte mot nästa lägenhet, men eftersom de inte var hemma förrän om en halvtimme så passade Joanna på att bjuda på iste i bilen och visa mig Limassol. I nästa hus fanns två lägenheter en i källaren och en vindsvåning. Källarlägenheten var ingen hit och inte alls intressant. Till den andra hade de inte nyckeln så vi bestämde att vi ska komma tillbaka imorgon istället. Den har stor takterass, kök, sovrum och vardagsrum. Känns intressant. Den ligger i ett bostadhus mer, närmare kontoret men längre från havet. Efter den så skjutsade Joanna hem mig igen, hon ska höra av sig om när vi kan kolla på vindsvåningen och hennes mamma ska ringa om när de passar att titta på de andra möjliga objekten.
Ja, och när jag väl bestämmer mig kan jag nog flytta in inom en vecka!

Olika världar kan man säga.

Comments

Popular posts from this blog

With His hand in mine

back in town

Fyra år