Påsk?

Så fylls facebook med status-uppdateringar om att nu är det påsk. Uppdateringarna är blandade med allt från att nu är det långhelg, via påskpyssel och bak, till uppdateringar om påskens verkliga budskap. Här på Cypern är det dock en helg som alla andra, eller det är ledigt på måndag eftersom det då är Cyperns Nationaldag som markerar starten på kampen för självständighet.
Men Påsken den kommer inte förrän senare, i år inte förrän i maj faktiskt. Det är en stor högtid här på det ortodoxa Cypern och jag ser fram emot att uppleva det. Men så här på den dag som jag brukar se som långfredagen så känns det lite konstigt att det mesta är som vanligt.
Men jag och Ester ska uppmärksamma det hela med att ha äggfest på söndag och i kyrkan tror jag att det firas då också. Jag tänker att om man ska fira någon högtid två gånger om året så är nog påsken den allra bästa. Och då menar jag inte för äggen (även om de är väldigt goda) utan för att påsken firas för att det var då världen förändrades. Guds kärlek förändrade allt. Så den här helgen tänker jag lite mer med tacksamhet på förlåtelse och nåd.

Comments

Popular posts from this blog

With His hand in mine

back in town

Fyra år