Sardinien

Som jag sa i mitt förra inlägg så var Sardinien underbart. När vi landade i Allghero var det runt trettio grader.
Ordentligt varma i våra sverigeanpassade kläder så fick vi ta med oss vårt baggage och leta reda på hyrbilarna. Efter lite strul med dem, (när strular det inte med sådana saker ?)var vi redo att ge oss iväg. Efter lite beräkningar kommer vi fram till att vi kommer inte hinna till hotellet i tid. Det kan dock lösas med ett telefon samtal. jag blir utsedd till att bli den som ska ringa, för min kunskaper i engelska. Tyvär så talar ingen på hotellet engelska utan det enda som de kan är italienska. Puh. Visserligen läste jag italienska i gymnasiet och då kunde jag en hel del. men hjälp vad man glömmer språk fort. Och i telefon är allt ännu svårare.
Men tillslut lyckas jag få fram att vi är sena och kommer vid 11, jag är imponerad att de förstod alls vad jag sa ;-)

Så vi packar in oss i bilarna och beger oss för en tvåtimmars tur i mörket över till den andra sidan Sardinien där vi skulle bo. Efter att ha kört lite fel någon gång sådär så kom vi fram till Boudoni, platsen där vi skulle bo. Men vi skulle bo i Tamarispa utanför Boudoni (och Boudoni var litet). Eftersom mamma är så uppmärksam såg hon en skylt till Tamarsipa som vi körde på. Upp i bergen ledde det och vi gav nästan upp. Vi fick fråga några vi körde förbi efter en väg beskrivning och kom då på rätt väg. Så vi kom till Costa dei Venti. Väldigt fint lägenheteshotell. Nackdelen var att det läg en bra bit från allting.

Men veckan där var riktigtt härlig. Vi badade i poolen, läste böcker och badade i underbart varmt hav. En dag när vädret var lite svalare så bestämde vi oss för en utflykt mot Corsica. Eftersom färjan över var så dyr så blev det aldrig att vi åkte över dit, men vi såg det från den Srdinska kusten. Och jag är riktigt glad att vi inte åkte över för istället upptäckte vi jätte härliga klippor att gå runt och klättra på. Blev faktiskt en av höjdpunkterna på resan.

Vi gjorde även utflykter till Costa de Smeralda där havet har samma färg som smaragder. Europas svar på karibien. Underbart härligt. Dagen innan vi skulle flyga hem så provade vi en ny strand vid Costa de Semralda och hade en härlig dag där. Men när vi tog vårt sista dopp i havet så hände något. Vi var alla i vattnet och njöt. Plötsligt så får jag så ont vid sidan, som om tio getingar stack mig samtidigt. Snabt sprang vi upp ur vattnet allihop. Visade sig att jag blivit bränd av en manet. Visste inte att det fanns där. Något annat jag inte visste var hur ont det gör.Nu så kliar det fortfarande och kliar jag på det så svulnar det upp. Usch, non mi piace.

Sista dagen av resan åkte vi tillbaka till allghero och åkte på sightsing där innan vi skulle flyga hem. Och jag måste säga att den staden verkar supermysig. Jag känner inte så mycket för att åka tillbaka till där vi var den här gången eftersom det var så öde, för lite folkliv och så. Men till Allghero kan jag gärna tänka mig att åka, verkade vara mer liv där. Och så hörde jag något om intressanta grottor.....

See ya!

Comments

Popular posts from this blog

With His hand in mine

back in town

Fyra år