Påsk

I fredags åkte jag upp till bergen till byn Agros för att hälsa på min vän Rachel. Agros är en by med 800 invånare och den ligger i lite av en dal men ändå byggd på berget. Rachel är där ett år för att jobba som lärarassistent i engelska genom ett utbytesprogram från USA. 

I fredags så åkte vi och kollade på kyrkmålningar och på hur byn och omgivningarna såg ut. Vi såg bland annat ett av de gamla gömställena för Cyperns grekiska motståndsrörelse mot britter och turkar. Det var verkligen gömt, skulle inte velat behöva stanna där. På kvällen gick vi ut och åt god mat medan vi pratade om allt mellan himmel och gjord. 

Så på lördagen gick vi upp för att jag skulle ta bussen hem kl 9, den sista för helgen. Men efter att i regnet väntat en kvart kom vi fram till att bussen inte skulle komma. Busschauffören hade valt att hoppa över start hållplatsen. Beskriver på ett bra sätt Cyperns busstrafik. På vägen upp så stannade busschauffören lite här  och där och plockade upp folk, en gång var det en man som stod vid vägen och plockade kottar. Men eftersom bussen inte kom blev jag kvar i Agros.

På lördagen kom ett par vänner till Rachel upp och vi besökte fler kyrkor med fina gamla målningar och fick rundvandring av en man på 91 år. Dimman låg tät över bergen och allt kändes smått mystiskt. På kvällen åt vi påskmiddag med lamm. Vid midnatt gick vi och såg på påskbålet utanför kyrkan och all de som vandrade ut med ljus i sina händer. 

Söndagmorgon så fick jag skjuts hem, trött men ändå nöjd med helgen vändning. 
Igår och idag har jag städat inför mitt finbesök från Sverige på söndag och packat inför resan till Turkiet imorgon. 

Här kommer lite bilder från helgen:

Vår 91-åriga kyrkomålningsguide

Agros



Agros







Gömstället

Hjälpen att hitta gömstället

Comments

Popular posts from this blog

With His hand in mine

back in town

Fyra år